På plats

Christo är död – konstnären och monumenten

| Respons 4/2020 | 3 min läsning

På Plats/Sevärt


Jenny Danielsson från konstpodden theartword.com och Calle Ljungström tipsar om konst och upplevelser i vår omvärld.



Precis före en planerad retrospektiv utställning i Paris, som skulle sammanfalla med det storslagna genomförandet av konstnärsparet Christo och Jeanne-Claudes senaste konstprojekt, gick Christo Vladimirov Javacheff bort, 84 år gammal. Utställningen på Centre Pompidou har på grund av coronaviruset nu skjutits upp till hösten 2021, tillsammans med projektet som skulle sluta cirkeln för parets karriär: att slå in Triumfbågen i tyg.

Christo och Jeanne-Claude: L’Arc de Triomphe, Wrapped (Project for Paris) kommer visas under 16 dagar under 2021, från 18/9 till 3/10.
christojeanneclaude.net

Christo (1935–2020). Christo vid The Floating Piers, Lago d’Iseo i Italien, juni 2016. Foto © Wolfgang Volz

Christo och Jeanne-Claude är en av konstvärldens stora kärlekshistorier. De blev varandras ständiga följeslagare. De föddes rent av på samma dag 1935, han i Bulgarien, hon i Casablanca. I Paris blev de 1958 ett par och därefter arbetade de tätt tillsammans med att förverkliga en lång rad storskaliga konstprojekt över hela världen.

De blev konstnärerna som omformade landskap, som förpackade ikoniska byggnader, omskapade världen och under korta stunder erbjöd oss nya sätt att uppleva den. De täckte en kilometer av Australiens klippiga kust i vitt tyg, lät ett 5,5 meter högt ”staket” av gult nylontyg bölja fram fyra mil över kullarna i Kaliforniens Sonoma County, förpackade bron Pont Neuf i Paris och det tyska riksdagshuset i Berlin med termoplast och rep. Bland mycket annat.

Logistiskt och administrativt gjorde de det inte lätt för sig, men skalan och tillgängligheten i deras verk har gjort dem till ett publikt fenomen och inspirationskälla för många som vill drömma stort. Imponerande nog finansierades dessutom det mesta av installationerna av dem själva genom försäljning av skisser och bilder. Jeanne-Claude beskrevs tidigt som Christos strateg och projektledare, men sedan 1994 valde de att konsekvent och likvärdigt tillskriva samtliga verk det gemensamma konstnärskapet Christo och Jeanne-Claude. Hon gick bort 2009, och nu finns alltså ingen av dem kvar för att presentförpacka världskända byggnader eller klä monumentala landskap i ny skrud.

Redan 1961 började de skissa och uppvakta lokala myndigheter för att få tillstånd att klä in den ikoniska Triumfbågen i hemstaden Paris. Vägen dit blev lång, men nästa höst blir det alltså av. Skulle det ha genomförts redan i år, som planerat, hade det kanske av en tidens slump blivit verket, monumentet, som ringar in våra upplevelser detta pandemins år 2020: en hyllning, både en gåva och ett minne, både ett triumfens ögonblick och dess liksvepning.

L’Arc de Triumph, Wrapped (Project for Paris) Place de l’Etoile – Charles de Gaulle. Property of the Estate of Christo V. Javacheff. Foto: André Grossmann © 2019 Estate of Christo V. Javacheff.

Sedan länge visas parets installationer endast under två veckor. Det är en exklusiv upplevelse. Visst vore det något särskilt att få vara på plats i Paris i september nästa år, för att se den sista akten i historien om Christo och Jeanne-Claude. Så ta chansen, åk gärna, om möjligt.

Annars rekommenderas även deras hemsida! Den är fylld av ett fascinerande bildmaterial och mängder av bakgrundsfakta att dyka ner i.

Running Fence, Sonoma och Marin Counties, California, 1972-76. Foto Wolfgang Volz © 1976 Estate of Christo V. Javacheff.

Surrounded Islands, Biscayne Bay, Greater Miami, Florida, 1980-83. Foto: Wolfgang Volz © 1983 Estate of Christo V. Javacheff.

Wrapped Coast, One Million Square Feet, Little Bay, Sydney, Australia, 1968-69. Foto: Shunk-Kender © 1969 Estate of Christo V. Javacheff and J. Paul Getty Trust.

Wrapped Reichstag, Berlin, 1971-95. Foto: Wolfgang Volz © 1995 Estate of Christo V. Javacheff.

 

Publ. i Respons 4/2020 687
I FOKUS | Ideologi och akademisk frihet
Relaterat
På plats

Museer vi inte besöker i år

Två internationellt uppmärksammade projekt som skulle invigts under 2020 har skjutits fram till kommande år: Grand Egyptian Museum i Kairo och Lumastiftelsens nya centrum i Arles.


Calle Ljungström

Calle Ljungström är art director för Respons. Han har även varit director vid konstgalleriet Christian Larsen i Stockholm. Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa artiklar

  1. I Fokus | Sverige under kriget
    Något har gått snett i den svenska synen på andra världskriget
    Synen på den svenska samlingsregeringens agerande mot Nazityskland har de senaste...
  2. Klassikern
    Tröstlös pessimist, moralist och sann manierist
    Tacitus (cirka 55–120 e. Kr.) skildrade den tid när det kejserliga...
  3. I Fokus | Integrationsdebatt
    De integrationspolitiska utredningarna som kulturkrig
    Invandring och integration har blivit så laddade frågor att många forskare...
  4. I Fokus | Meningslös och menlös forskning
    Refuserad på grund av hudfärg
    Vilka risker finns det när den sociala och politiska aktivismen blir...
  5. Analys/Reportage
    Varför vänstern har så svårt att se antisemitism hos invandrargrupper
    Myten om global judisk makt är antisemitismens kärna. I Sverige har...