Analys/Reportage

Digital koll i klassrummet

| Respons 5/2012 | Låst artikel | 5 min läsning

Natur & Kultur ger ut ett ”heltäckande” elektroniskt läromedel för alla ämnen på lågstadiet. Läraren får fullständig överblick i Qnoddarnas värld.

På de nya iPadskärmar som skolorna nu köper in kommer redan i höst ett antal ambitiösa lågstadieelever att försöka skriva lika fina små och stora a:n och siffror som datorgrafiken ger som förebild, de kommer att med ”svärd” skilja ut orden i en bokstavsräcka, träna aritmetik på gungbräde – och mycket annat. Deras ansträngningar blir kontinuerligt jämförda med det digitala idealet. Så säker på handen som datorn kommer ingen att bli. Men hen har något att sträva efter i denna Qnoddarnas värld som Natur & Kultur öppnar för lärare och elever.


Ur samma nummer

Mest lästa artiklar

  1. Tema | Meningslös och menlös forskning
    Refuserad på grund av hudfärg
    Vilka risker finns det när den sociala och politiska aktivismen blir...
  2. Analys/Reportage
    Vi behöver studera historien för att förstå att vi står inför nya utmaningar
    Det som framför allt slår en när man läser Mikael Byströms...
  3. Tema | Meningslös och menlös forskning
    Risken för menlös forskning är inte överdriven
    Författarna till boken Return to Meaning pläderar för en bångstyrig och...
  4. Essä
    It Takes an Idiot to Tango
    Tangon hade nästan dött ut när den återföddes i Paris på...
  5. Debatt
    När statsvetare tar sig an demokratifrågan
    I år var Karlstad Universitet, på ett mycket generöst och förtjänstfullt...