Debatt

Skolverkets förslag om antiken är ett symptom på ett mycket större problem

| Respons 5/2019 | Låst artikel | 9 min läsning

Det är bra att Skolverket har dragit tillbaka sitt förslag om att ta bort antiken och medeltiden i historia för grundskolan. Men förslaget var ingen blunder utan uttryck för ett sätt att förhålla sig till det förflutna som sträcker sig långt tillbaka.

Endast drygt en vecka efter att Skolverket presenterat sitt förslag på att ta bort antiken och medeltiden ur kursplanerna för historia i grundskolan drog man tillbaka det. Kritiken har varit massiv. Flera framstående forskare har bland annat pekat på hur eleverna berövas undervisning om epoker som har format vår egen.

Publ. i Respons 5/2019 658
TEMA | Det ojämlika Sverige

Tomas Wedin

Tomas Wedin är idéhistoriker och disputerade vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet 2018. Han är nu verksam som gästforskare vid EHESS i Paris, och arbetar på ett projekt om tre samtida franska politiska tänkare: Marcel Gauchet, Pierre Manent och Pierre Rosanvallon. Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa artiklar

  1. Tema | Sverige under kriget
    Något har gått snett i den svenska synen på andra världskriget
    Synen på den svenska samlingsregeringens agerande mot Nazityskland har de senaste...
  2. Tema | Meningslös och menlös forskning
    Refuserad på grund av hudfärg
    Vilka risker finns det när den sociala och politiska aktivismen blir...
  3. Analys/Reportage
    Vi behöver studera historien för att förstå att vi står inför nya utmaningar
    Det som framför allt slår en när man läser Mikael Byströms...
  4. Tema | Meningslös och menlös forskning
    Risken för menlös forskning är inte överdriven
    Författarna till boken Return to Meaning pläderar för en bångstyrig och...