Debatt

Skolverkets förslag om antiken är ett symptom på ett mycket större problem

| Respons 5/2019 | Låst artikel | 9 min läsning

Det är bra att Skolverket har dragit tillbaka sitt förslag om att ta bort antiken och medeltiden i historia för grundskolan. Men förslaget var ingen blunder utan uttryck för ett sätt att förhålla sig till det förflutna som sträcker sig långt tillbaka.

Endast drygt en vecka efter att Skolverket presenterat sitt förslag på att ta bort antiken och medeltiden ur kursplanerna för historia i grundskolan drog man tillbaka det. Kritiken har varit massiv. Flera framstående forskare har bland annat pekat på hur eleverna berövas undervisning om epoker som har format vår egen.

Publ. i Respons 5/2019 658
I FOKUS | Det ojämlika Sverige

Tomas Wedin

Tomas Wedin är idéhistoriker och disputerade vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet 2018. Han är nu verksam som gästforskare vid EHESS i Paris, och arbetar på ett projekt om tre samtida franska politiska tänkare: Marcel Gauchet, Pierre Manent och Pierre Rosanvallon. Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa artiklar

  1. Klassikern
    Tröstlös pessimist, moralist och sann manierist
    Tacitus (cirka 55–120 e. Kr.) skildrade den tid när det kejserliga...
  2. I Fokus | Sverige under kriget
    Något har gått snett i den svenska synen på andra världskriget
    Synen på den svenska samlingsregeringens agerande mot Nazityskland har de senaste...
  3. I Fokus | Integrationsdebatt
    De integrationspolitiska utredningarna som kulturkrig
    Invandring och integration har blivit så laddade frågor att många forskare...
  4. I Fokus | Meningslös och menlös forskning
    Refuserad på grund av hudfärg
    Vilka risker finns det när den sociala och politiska aktivismen blir...
  5. Analys/Reportage
    Varför vänstern har så svårt att se antisemitism hos invandrargrupper
    Myten om global judisk makt är antisemitismens kärna. I Sverige har...