Massmediernas publik är nu ”transmedial” och har grupperat om sig till nätverk med inbördes kommunikation. Begreppet läsning omvandlas dramatiskt. Frågan är om detta gynnar den samhälleliga friheten och kunskapsnivån eller främst ger utrymme för egocentrisk utlevelse med negativa följder för humanitet och allmänintresse.
Det svenska medielandskapet befinner sig i snabb förändring. Internet som bärare av innehåll närmar sig stadigt den ledande ställning som länge intagits av televisionen. Omvandlingen innebär mer än en positionsväxling. Internet förmedlar inte bara innehåll från traditionella kanaler – tidningar, böcker, tv, radio, brevväxling – utan ger också möjlighet för helt nya användningar, för närvarande främst så kallade sociala medier, det vill säga kommunikation mellan enskilda och grupper som är synlig för brukarna själva. Interaktiviteten tenderar att upplösa skillnaden mellan sändare och mottagare. Nätet skapar sålunda en rad nya, låt oss kalla det socialiteter, gruppbildningar och kontaktnät som tidigare inte kunde etableras med sådan lätthet och i den omfattning som nu är möjlig via tekniska plattformar som dator, mobil, surfplattor.
Logga in på Respons
Här kan du som prenumerant logga in för att ta del av allt material på webben.