Analys/Reportage

Uttryckslös undervisning hämmar ­utveckling av kritiskt tänkande

| Respons 2/2015 | Låst artikel | 10 min läsning

Sten Widmalm hävdade i Respons nr 5/2014 att svenska politiker har blivit uttryckslösa. Samma tendens till botoxifiering gör sig gällande inom undervisningen. Att föra en samhällsrelevant diskussion blir alltmer riskabelt och lärarna retirerar till en neutral professionalism i stället för att ta upp kontroversiella frågor som utvecklar kritiskt tänkande.

När jag första gången kom till USA för trettio år sedan slogs jag av en paradox. Tjänstemän vid immigrationsmyndig­heten, på posten och de poliser man tack och lov bara behövde betrakta på avstånd, tilltalade såväl visumsökande som medborgare med Sir eller Madam. Första gångerna blev jag imponerad eftersom ”du”Sverige kändes litet mossigt, och det var ju trevligt att föräras med den titel som för mig som undervisats i brittisk engelska innebar både respekt och status. Men så snart ”Sir” allt som oftast visade sig vara prefixet för fraser såsom ”you should immediately step behind the yellow line” eller en uppmaning om att skriva under någon blankett som innebar rättslöshet i samband med ansökan om uppehållstillstånd, bleknade intrycket. Snart förstod jag att bakom ”Sir/Madam” kunde såväl indifferens som bottenlöst förakt dväljas.


Sten Widmalm

Sten Widmalm är professor i statskunskap vid Uppsala universitet. Han medverkar regelbundet i svensk debatt i politik- och forskningsfrågor i bland annat Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan och – såklart– i Respons. För närvarande ansvarar han för två forskningsprojekt: TOLEDO-projektet som handlar om politisk tolerans och som beskrivs i den nyutkomna boken Political Tolerance in the Global South – Images from India, Pakistan and Uganda, och Persona-projektet, som handlar om krishantering i EU. Dessutom har Sten Widmalm, tillsammans med Peter Oscarsson, gjort en fotoutställning med namnet ”Images of the Global South”. Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa artiklar

  1. Tema | Sverige under kriget
    Något har gått snett i den svenska synen på andra världskriget
    Synen på den svenska samlingsregeringens agerande mot Nazityskland har de senaste...
  2. Tema | Meningslös och menlös forskning
    Refuserad på grund av hudfärg
    Vilka risker finns det när den sociala och politiska aktivismen blir...
  3. Analys/Reportage
    Vi behöver studera historien för att förstå att vi står inför nya utmaningar
    Det som framför allt slår en när man läser Mikael Byströms...
  4. Tema | Meningslös och menlös forskning
    Risken för menlös forskning är inte överdriven
    Författarna till boken Return to Meaning pläderar för en bångstyrig och...