Respons 5/2015

Östeuropeisk film

Det har gått ett kvarts sekel sedan kommunistregimerna i Östeuropa föll. Filmskapare i Östeuropa fortsätter att granska denna epok och det arv den lämnat efter sig.

  • Tjernobyl blev en moralisk väckarklocka i postsovjetisk film, av Johanna Lindbladh.
  • Stalintiden återkommande tema i östeuropeisk film, av Johanna Lindbladh.
  • Michael Tapper recenserar Sune Bechmann Pedersens Reel Socialism – Making sense of history in Czech and German cinema since 1989.

TEMA

Tema | Östeuropeiska film

Tjernobyl blev en moralisk väckarklocka i postsovjetisk film

Det sovjetiska kärnkraftsprogrammet under 1960-talet var en fortsättning på Lenins dröm om att elektrifiera hela landet. Men med katastrofen i Tjernobyl rämnade självbilden och hela Sovjetunionen sattes i gungning. Johanna...

Tema | Östeuropeiska film

Stalintiden återkommande tema i östeuropeisk film

Film har spelat en viktig roll för att bearbeta trauman efter andra världskriget och kommunismen. Respons har talat med Mark Leiderman och Ewa Mazierska, filmvetare från Ryssland respektive Polen, som...


ARTIKLAR

Debatt

De stora forskningsfrågorna om människans villkor

I kölvattnet av postmodernismen förmår inte den humanistiska forskningen längre formulera distinkta och relevanta frågor som leder till falsifierbara svar, vilket är nödvändigt för att samhället ska återfå förtroendet för...

Intervju

Elisabeth Badinter: ”Kampen för jämlikhet får inte kidnappas av dem som ropar islamofobi”

Religionens ökade makt cementerar könsroller och begränsar kvinnans rättigheter. Det menar den inflytelserika filosofen Elisabeth Badinter som anklagar vänstern för att svika sina sekulära ideal. Efter attentatet mot Charlie Hebdo...

Debatt

Slutreplik: Slöa begrepp gör fascism mjuk och högerpopulism till skämt

Henrik Arnstad har i svenska medier fått ställning som auktoritet på fascism och han ger sken av att hans tolkningar vilar på en akademisk konsensus, vilket inte är sant. Av...