Filosofi & psykologi

Avmystifierar AI men tar för lätt på riskerna

AIQ – Hur artificiell intelligens fungerar
Nick Polson & James Scott (övers. Joel Nordqvist)

Daidalos
333 sidor
ISBN 9789171735539

| Respons 2/2019 | Låst recension | 10 min läsning

Matematikerna Nick Polson och James Scott vill med sin bok visa att AI är en användbar metod för databehandling men inte så mycket mer. AI kan förstås som en förskjutning från förståelse till beräkning, baserad på stora datamängder. Men de tycks inte inse att AI inte alls behöver vara självmedveten för att utgöra en risk.

Begreppet intelligens har i datorteknikens sammanhang en ganska okomplicerad innebörd: ”Förmågan att uppfatta sin omgivning och agera för att uppnå sina mål.” För den som vill närma sig en förståelse av det kluster av tekniker som går under beteckningen artificiell intelligens är denna definition en god utgångspunkt: tydlig och avgränsad, men likafullt bred nog att omfatta såväl självkörande bilar som algoritmer för filmrekommendationer. (Och, inom parentes sagt, även levande organismer som träd och gräs.)

Publ. i Respons 2/2019
TEMA | Eliter
Relaterat
Tema

Kapplöpningen mellan människa och maskin är inte så unik

I sin uppmärksammade bok Den andra maskinåldern hävdar amerikanerna Brynjolfsson och McAfee att datorernas snabba utveckling medför att vi nu står inför en andra maskinålder som kommer att skaka om...


Helena Granström

Helena Granström är författare, fil. mag. i teoretisk fysik och fil. lic. i matematik.   Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa recensioner

  1. Filosofi & psykologi
    Frälser de redan frälsta och irriterar de redan irriterade
    12 livsregler – Ett motgift mot kaos Jordan B. Peterson
  2. Ekonomi
    Ikea marknadsför det svenska folkhemmet
    Design by IKEA – A Cultural History Sara Kristoffersson
  3. Utbildning
    Problem i dagens skola har äldre rötter än postmodernismen
    Kunskapssynen och pedagogiken – Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar & Ingrid Wållgren (red.)
  4. Utbildning
    Tesdrivande om det svenska kunskapsfallet
    De svenska skolreformerna 1962–1985 och personerna bakom dem Inger Enkvist