Filosofi & psykologi

Bildning är inte lönebildning

Bildningens praktiker
Eva Mark (red.)

Makadam
183 sidor
ISBN 9789170611728

| Respons 2/2015 | Låst recension | 5 min läsning

Säger man ”jag pluggar” följer vanligen en av två frågor: ”Vad då för något?” eller ”Vad då till?” Frågorna föds ur två olika sätt att tänka och pekar i två olika riktningar. I det ena fallet betonas personlig utveckling och allmänbildning, i det andra karriär och anställningsbarhet. En trendförskjutning har under senare decennier gjort att frågan om bildning numera snarare handlar om lönebildning än om utbildning. För att möta och motverka denna trend har en grupp lärare och forskare vid Göteborgs universitet publicerat antologi Bildningens praktiker.

Boken är utformad som en plädering för bildning som en ständigt pågående process utan vare sig i förväg definierade mål eller utstakade riktningar. Bildning framställs här som en livslång praktik, snarare än som ett avgränsat objekt. Den bildningsprocess bokens författare talar om vilar på föreställningen om medborgerlig bildning. Genom en evigt pågående bildningsprocess gör vi oss själva till myndiga vuxna som självständigt och i samverkan med andra myndiga vuxna kan styra oss själva i demokratisk ordning. Bildningens praktik styr den demokratiska processens mål och medel, inte tvärtom.


Ur samma nummer

Mest lästa recensioner

  1. Utbildning
    Problem i dagens skola har äldre rötter än postmodernismen
    Kunskapssynen och pedagogiken – Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar & Ingrid Wållgren (red.)
  2. Utbildning
    Tesdrivande om det svenska kunskapsfallet
    De svenska skolreformerna 1962–1985 och personerna bakom dem Inger Enkvist
  3. Utbildning
    Universitetet rör sig i skilda riktningar men står samtidigt kvar
    Universitetets idé – Sexton nyckeltexter Thomas Karlsohn (red.)