Förhandla eller DÖ
Jonas Hinnfors|Karin Eriksson|Ulf Bjereld

Atlas
367 sidor
ISBN 9789173895118

| Respons 4/2016 | Låst recension | 11 min läsning

Författarna till denna bok är värda en eloge för att de så snabbt dokumenterat och analyserat en betydelsefull fas i vår samtidshistoria. Deras huvudslutsats är att Decemberöverenskommelsen är lätt att foga in i mittfåran i svensk författningspolitisk tradition. Och sätter man in den i ett bredare historiskt perspektiv ter sig det unika i dagens parlamentariska situation inte särskilt unikt. Situationen var visserligen ny, men det är inget ovanligt i politiken. Den stora utmaningen är att formulera grundlagsregler som klarar av att hantera regeringsbildningens problem även i en okänd framtid. Det på sikt mest betydelsefulla resultatet av DÖ är att den konstitutionella grunden för svensk parlamentarism är mer osäker än någonsin.

Visst är det ett bra ämne för en bok. Överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och allianspartierna skulle lösa den parlamentariska krisen efter valet 2014. Men dramatiken var därmed inte över. Mindre än ett år senare hade överenskommelsen kollapsat. Var Decemberöverenskommelsen verkligen så dålig? Varför föll den? Vad händer nu i svensk politik? Förlaget och de tre författarna, två statsvetare och en journalist på Dagens Nyheter, är värda en eloge för att de så pass raskt har fått fram en bok som dokumenterar och analyserar en betydelsefull fas i vår samtidshistoria.

Olof Petersson

Olof Petersson är statsvetare och har bland annat varit professor vid Uppsala universitet och forskningsledare vid Studieförbundet Näringsliv och Samhälle. Han ledde i slutet av 1980-talet den stora Maktutredningen. Olof Petersson har författat en rad läroböcker i statskunskap, bland annat om förvaltningspolitik, kommunalpolitik, nordisk politik och europeisk politik. Han har också skrivit biografier över statsvetarna Jörgen Westerståhl och Herbert Tingsten. Läs alla texter

Universitetet rör sig i skilda riktningar men står samtidigt kvar
    Universitetets idé – Sexton nyckeltexter Thomas Karlsohn (red.)
  2. Politik & samhälle