Historien om Charles A. Lindbergh – Från Jesus till Judas
Lennart Pehrson

Bonniers
520 sidor
ISBN 9789100153625

| Respons 5/2017 | Låst recension | 11 min läsning

Charles Lindbergh blev världsberömd genom sin ensamflygning över Atlanten. Men den teknikfascination och antimodernism som präglade honom gjorde honom mottaglig för nationalsocialismen. När han pläderade för att USA skulle hålla sig utanför kriget i Europa blev han ansedd som en landsförrädare. Om denne svenskättling har Lennart Pehrson skrivit en kunnig och medryckande berättelse.

När Charles Lindbergh flög in över Paris lördagskvällen den 21 maj 1927 såg han ljusen från vad som sannolikt var historiens första trafikstockning. Över hundratusen fransmän hade samlats för att ta emot 25-åringen som just genomfört den första non-stop soloflygningen över Atlanten. Och runt om i världen väntade miljontals människor spänt på att få höra om Spirit of St. Louis – som tidigare under dagen siktats vid Irlands västkust – hade nått fram till Paris.

Henrik Berggren

Henrik Berggren är författare och fil. dr i historia. Under många år arbetade han på Dagens Nyheter, bland annat som kulturchef och ledarskribent. Han har bland annat skrivit Är svensken människa? (Norstedts 2006), en bok om svensk politisk kultur som har kommit ut in flera upplagor; Underbara dagar framför oss (Norstedts 2010), en kritikerrosad biografi över Olof Palme som översatts till sex språk och Att bära världenen biografi över Dag Hammarskjöld (Max Ström 2016). För närvarande arbetar han med en bred dokumentärskildring av Sverige under andra världskriget samt en fotobok om 1968. Läs alla texter

2. Politik & samhälle
    Bildningsfrågor går på tvärs med den etablerade politiska skalan
    Varken bildning eller piano – Vantrivs borgerligheten i kulturen? Lars Anders Johansson (red.)