Roten till det onda
Ingmar Karlsson

Historiska media
250 sidor
ISBN 9789175453385

| Respons 6/2016 | Låst recension | 9 min läsning

När Ingmar Karlsson hävdar att dagens problem i Mellanöstern beror på kolonialmakternas gränsdragningar utgår han från den felaktiga uppfattningen att regionens olika etniciteter och religioner inte skulle kunna leva ihop. I Karlssons västcentrerade analys framstår befolkningen som utan egen vilja och han blundar för de ideologiska övertygelser som driver regionens aktörer i dag.

I sin nya bok Roten till det onda – Uppdelningen av Mellanöstern 1916 – 2016 gör diplomaten och författaren Ingmar Karlsson en omfattande genomgång av detaljerna kring de koloniala gränsdragningarna i Mellanöstern. En viktig tes som boken utgår ifrån är att de konflikter som vi ser i dagens Irak är ett resultat av Sykes-Picot-avtalet. Boken inleds med den välkända propagandafilmen från IS som kom ut sommaren år 2014, där IS med hjälp av en bulldozer gräver upp sanden mellan Syrien och Irak och därmed deklarerade slutet på Sykes-Picot-avtalet. Därefter fortsätter boken med faktatäta beskrivningar av den politik som låg bakom de koloniala gränsdragningarna i Mellanöstern. Stora delar av boken berör Balfourdeklarationen och Palestina-Israel- konflikten. Författaren visar hur staterna i Mellanöstern konstruerades med gränser som inte tog hänsyn till den historiska, religiösa och geografiska verkligheten. Den franska kolonialmakten använde sig till exempel av en söndra och härska-politik och bröt en tidigare geografisk enhet, Storsyrien, genom skapandet av Libanon och Syrien. Denna uppdelning är enligt boken grunden till de problem som vi ser i dagens Libanon och Syrien.

Evin Ismail

Evin Ismail är doktorand i sociologi vid Uppsala universitet. Läs alla texter

1. Politik & samhälle