Och jag är fri
Ulf Bjereld

Atlas
327 sidor
ISBN 989173894791

| Respons 2/2015 | Låst recension | 5 min läsning

Anders Isakssons bok om Ebbe Carlsson heter Mannen som blev en affär. Boken är utmärkt men titeln missvisande. Ebbe Carlsson blev inte en affär, han var en ständigt pågående affär; han strävade hela tiden in mot maktens centrum med hjälp av sin charm och sociala förmåga. Lennart Geijer däremot blev en affär, ”Geijeraffären”. Med detta menar jag inte att han var oskyldig till anklagelsen om ha en relation med Lillemor Östlin, som hävdar att hon var Geijers betalda älskarinna i tio år. Men enligt Ulf Bjerelds biografi Och jag är fri var han allt annat än en maktspelare. Snarare framstår han som ett av de sista exemplaren av en utrotningshotad art: den pliktmedvetne tjänstemannen med socialt samvete.

Lennart Geijer föddes i Ystad 1909, samma år som storstrejken. Fadern var postmästare och även Lennart gjorde sin postala värnplikt: vid elva års ålder sorterade han julkort på gamla Centralposten på Vasagatan. Hela sitt liv hade Geijer en livslång kärlek till Postverket. Det kan låta nördigt. Men postgång är en av mänsklighetens stora civilisatoriska landvinningar, ett ömsesidigt åtagande att under ordnade former befordra kommunikation mellan människor. Med rätta lyfter Bjereld fram Geijers fascination för posten som en del av en tro på jämlikhet och tillit under den goda statens beskydd.

Henrik Berggren

Henrik Berggren är författare och fil. dr i historia. Under många år arbetade han på Dagens Nyheter, bland annat som kulturchef och ledarskribent. Han har bland annat skrivit Är svensken människa? (Norstedts 2006), en bok om svensk politisk kultur som har kommit ut in flera upplagor; Underbara dagar framför oss (Norstedts 2010), en kritikerrosad biografi över Olof Palme som översatts till sex språk och Att bära världenen biografi över Dag Hammarskjöld (Max Ström 2016). För närvarande arbetar han med en bred dokumentärskildring av Sverige under andra världskriget samt en fotobok om 1968. Läs alla texter

2. Utbildning
  3. Ekonomi