Konstarterna & medier

Läsbart om Avantgardistisk oläsbarhet

Åke Hodell – Art and Writing in the Neo-Avantgarde
Johan Gardfors

University of Gothenburg
327 sidor
ISBN 9789188348883

| Respons 2/2018 | Låst recension | 10 min läsning

Johan Gardfors avhandling undersöker på ett givande sätt relationen mellan liv och verk hos Hodell. Den preciserar bilden av hans skrivande med dess utforskning av skriftens gränser, deformationer och oläsbarhet och ger perspektiv på den moderna litteraturens och konstens relation till tekniska medier i stort. Dock hade en del resonemang kunnat skärpas och föras vidare, bland annat genom att koppla till dagens medieekologi. Det hade möjliggjort en mer utförlig diskussion om relevansen av Hodells arbeten i dag. Aktualiteten hos hans arkivistiska poetik tycks självklar nu när människor oavbrutet arkiverar sina liv med hjälp av digitala medier.

Publ. i Respons 2/2018
TEMA | Att tala med förhistorien

Jesper Olsson

Jesper Olsson är professor i språk och kultur med inriktning mot litteraturvetenskap och mediehistoria vid Linköpings universitet. Under åren 2013–2017 var Olsson medlem i den humanistiska tankesmedjan Humtank och har engagerat sig i frågor kring kunskapens förmedling och infrastrukturer. Han är dessutom kritiker i Svenska Dagbladet och en av grundarna av tidskriften OEI. I Respons skriver han främst om medier, litteratur och konst. Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa recensioner

  1. Ekonomi
    Ikea marknadsför det svenska folkhemmet
    Design by IKEA – A Cultural History Sara Kristoffersson
  2. Filosofi & psykologi
    Frälser de redan frälsta och irriterar de redan irriterade
    12 livsregler – Ett motgift mot kaos Jordan B. Peterson
  3. Historia
    Nazisternas försök att mobilisera islam
    Hakkorset och halvmånen Niclas Sennerteg
  4. Filosofi & psykologi
    En bok för alla som kantstötts av mätbarhetshysterin
    Det omätbaras renässans – En uppgörelse med pedanternas herravälde Jonna Bornemark
  5. Utbildning
    Problem i dagens skola har äldre rötter än postmodernismen
    Kunskapssynen och pedagogiken – Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar & Ingrid Wållgren (red.)