Konstarterna & medier

Matigt men tjatigt om kulinarisk turism

På resa i matlandet
Karin M. Ekström & Håkan Jönsson

Carlsson
364 sidor
ISBN 9789173317450

| Respons 3/2017 | Låst recension | 9 min läsning

Kulinarisk turism är en växande bransch och det blir allt vanligare att resor bokas där intressant mat och dryck är målet. Forskarna Karin M. Ekström och Håkan Jönsson har intresserat sig för denna turism i sig, men även som ett uttryck för kulturella och ekonomiska strukturförändringar.

En av den förra regeringens medialt mest uppmärksammade satsningar var ”Sverige – det nya matlandet”. Jordbruksminister Eskil Erlandsson lanserade i juli 2008 sin vision om att göra Sverige till en kulinarisk destination med internationell lyskraft, helst i nivå med Frankrike och Italien. Skickliga kockar och namnkunniga krogar hade rönt framgångar i matlagningstävlingar och reseguider; nu var det dags för resten av landet att haka på visionen om ”en livskraftig landsbygd med växande företag och fler jobb” och ”god mat, god djurhållning och upplevelser i världsklass”, som minister Erlandsson uttryckte det i en programförklaring 2009.


Gunilla Kinn Blom

Gunilla Kinn Blom är Master of International Affairs (Columbia University) med inriktning på mänskliga rättigheter och internationellt företagande samt fil. kand i journalistik och arkitektur, och har även studerat statsvetenskap, språk och humaniora i Sverige och Italien. Hon har arbetat som frilansjournalist och utrikesreporter sedan 1995 och var 2003–2011 TT:s medarbetare i New York, med specialområden som internationell politik, utvecklingsfrågor, mänskliga rättigheter, journalistik, företagande, arkitektur och stadsplanering, kultur, Haiti, USA, Kina samt mat, dryck och restaurangliv. Hon driver i dag med sin man AB Edward Blom & Co, där de arbetar med mathistoria, kokböcker och tv-program. Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa recensioner

  1. Utbildning
    Problem i dagens skola har äldre rötter än postmodernismen
    Kunskapssynen och pedagogiken – Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar & Ingrid Wållgren (red.)
  2. Ekonomi
    Ikea marknadsför det svenska folkhemmet
    Design by IKEA – A Cultural History Sara Kristoffersson
  3. Utbildning
    Tesdrivande om det svenska kunskapsfallet
    De svenska skolreformerna 1962–1985 och personerna bakom dem Inger Enkvist
  4. Filosofi & psykologi
    Frälser de redan frälsta och irriterar de redan irriterade
    12 livsregler – Ett motgift mot kaos Jordan B. Peterson