Radera – Tippex, tusch, tråd och andra poetiska tekniker
Lisa Schmidt

Glänta
285 sidor
ISBN 9789198484922

| Respons 1/2019 | Låst recension | 9 min läsning

I sin litteraturvetenskapliga avhandling vill Lisa Schmidt presentera ingångar till raderingspoesin. Denna konstform, där författare skapar nya texter genom att radera ord i existerande verk, har trots sin popularitet ingen hög status. Men Schmidt vänder blicken bort från amatörismen och lyfter fram ett rikt fält av konceptuella raderingspoetiska verk. Beskrivningen av källtexternas tematik är på sina ställen bristfällig, men teoretiskt och analytiskt är avhandlingen både innovativ och genomarbetad. I denna vackert formgivna avhandling ger Schmidt en spännande och kunnig introduktion till ett fält som knappt utforskats.

Raderingspoesi, eller Erasure Poetry på engelska, har blivit en mycket levande poetisk subgenre under 2000-talet. Inte minst i USA har diktformen, där författare skapar nya texter genom att radera ord i redan existerande verk, fått ett uppsving. Metoden uppskattas både i skrivarutbildningar och i så kallade altered books och artists' books (där böcker görs om till konstverk). Genren har också kommit att förknippas med politisk aktivism, till exempel genom den mångfald kreativa raderingar i Donald Trumps tal som dykt upp på bloggar och i andra sammanhang. Men trots populariteten har raderingspoesin inte någon hög status. Att enbart bearbeta, och i viss mån också förstöra, det som andra skapat associeras med bristande originalitet och kan rentav uppfattas som amatörmässigt.

Publ. i Respons 1/2019
TEMA | Genredigering
Relaterat
Analys/Reportage

En historiker läser en diktsamling om ett våldsprojekt som kollapsat

Poesikritiker har sagt om Lars Mikael Raattamaas diktsamling Kommunismen att den visar att kommunismens fortfarande är möjlig. När Respons låter en historiker som forskat om kommunismen läsa boken ser han...

Patrik Mehrens

Patrik Mehrens är lektor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet.

Läs alla texter