Filosofi & psykologi

Skapande från marginalen

Kreativitetens människa – Om konsten att ställa sig i hörnet och vikten av att vårda sina fiender
Stefan Svallfors

Santérus
173 sidor
ISBN 9789173591009

| Respons 5/2015 | Låst recension | 4 min läsning

Den som under tre decennier publicerat ett tjog vetenskapliga texter på svenska och engelska inom politisk sociologi torde ha en del att säga om förutsättningarna för kunskap och kreativitet. Stefan Svallfors är en sådan produktiv person, professor i sociologi i Umeå och forskningsledare vid Institutet för framtidsstudier i Stockholm. Han har bland annat gett ut en banbrytande studie om Välfärdsstatens moraliska ekonomi, 1996, flera andra skrifter om allmänhetens syn på välfärdsstaten och senast en mycket diskuterad kartläggning av lobbyismen, Makt utan mandat – De policyprofessionella i svensk politik (recenserad av Christer Karlsson i Respons 3/2015).

Svallfors redovisar sina erfarenheter av att skapa och förmedla ny kunskap i två böcker som hör nära ihop: Kunskapens människa – Om kroppen, kollektivet och kunskapspolitiken, 2012, och den nyss utkomna Kreativitetens människa. Det rör sig inte om utredningar eller essäer utan om skildringar av hur det är att vara Stefan Svallfors som forskar och skriver. Böckerna handlar om ett kunskapssökande subjekt som har en kropp, ingår i ett kollektiv av något slag och som ställer sig i ett hörn av det sociala rummet för att få syn på något – i stället för att dansa i händelsernas centrum.


Ur samma nummer

Mest lästa recensioner

  1. Utbildning
    Problem i dagens skola har äldre rötter än postmodernismen
    Kunskapssynen och pedagogiken – Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas Inger Enkvist, Magnus Henrekson, Martin Ingvar & Ingrid Wållgren (red.)
  2. Utbildning
    Tesdrivande om det svenska kunskapsfallet
    De svenska skolreformerna 1962–1985 och personerna bakom dem Inger Enkvist
  3. Utbildning
    Universitetet rör sig i skilda riktningar men står samtidigt kvar
    Universitetets idé – Sexton nyckeltexter Thomas Karlsohn (red.)