Slaget om Frankrike
Tomas Lindbom

Atlas
254 sidor
ISBN 9789173895316

| Respons 2/2017 | Låst recension | 10 min läsning

Tomas Lindbom vill hjälpa svenska läsare att förstå Frankrike och åtskilliga iakttagelser är träffsäkra. Men bristen på djupare historisk förståelse gör att analysen haltar. Det är inte så att en enhetlig traditionell befolkning vägrar acceptera mångfald, för Frankrike har aldrig varit homogent. Det är i ljuset av detta man ska förstå betoningen på det som förenar.

I Sverige tycks det ha utvecklats en specifik genre vars huvuduppgift är att belysa och tolka landet Frankrike. Huvudfiguren och kanske skaparen av denna genre är den numera framlidne journalisten och skribenten Knut Ståhlberg (1919–2015) som var verksam i Frankrike under mer än ett halvt sekel. Tomas Lindboms essä Slaget om Frankrike skriver klart in sig i denna ”ståhlbergska” tradition. Upphovet till genren står kanske att finna i det som Lindbom själv antyder i inledningen: sin geografiska närhet till trots karaktäriseras Frankrike av en kulturell avlägsenhet som kan te sig svårförståelig för oss svenskar. Författaren ämnar därför bringa större klarhet kring dessa olikheter, vilket i sig är ett hedervärt projekt. Under sex kapitel går han igenom olika teman som han menar karaktäriserar landet, dess utveckling och dess svårigheter. Essän bygger på personliga iakttagelser och reflektioner, intervjuer med journalister, forskare och människor i gemen samt litteratur som behandlar de frågor som Tomas Lindbom valt att fördjupa sig i. Essän blir därav intressant och flyter på även om den bitvis blir något repetitiv och spretig.

Matilde Tiozzo

Matilde Tiozzo är frilansskribent och doktorand i franska vid Göteborgs universitet. Läs alla texter

2. Utbildning