
Sociala medier skakar om modevärldens hierarkier
Fashionabla varumärken och passionerade entreprenörer
Karin Winroth
Ekerlids
159 sidor
ISBN 9789188849502
Karin Winroth undersöker här två unga kvinnor som lyckats inom modets sfär som bloggare och som affärskvinnor. De representerar den utveckling som tvingat modevärlden att öppna sig för influerare. Men det är först när Winroth lämnar modevärlden och skriver om en kvinna som byggt upp en verksamhet med sin ryttarkarriär som grund som boken verkligen engagerar.
Forskare vid universitet och högskolor uppmanas i ökande utsträckning att mer aktivt delta i samhällsutvecklingen, som till exempel att delta i olika publika debatter, panelsamtal och utställningar, men också att verka i olika ”expertfunktioner” som att sitta med i kommittéer och genom att bidra till olika typer av rapporter och remissvar. De förväntas och uppmanas också att bli mer mediala – att bidra med sin forskning och utgöra sakkunniga i dagspress, television och radio. För att bemästra denna form för synlighet erbjuder de flesta lärosäten intensivkurser i medieträning. I samklang med den (synliga) samhällsnytta som de förväntas och uppmuntras att erbjuda, uppmanas forskarna även – vid sidan av sina vetenskapliga publikationer – att publicera sig populärvetenskapligt för att mer lättillgängligt sprida sina forskningsrön utanför akademin. Tanken är förstås god: att låta det omgivande samhället få ta del av de forskningsresultat och det kritiskt tänkande som forskare är anställda för att bidra med och möjliggöra borde inte bara vara välkommet, utan också vara en självklarhet. Forskningen skall självfallet komma samhället till gagn så att den kan bidra till dess utveckling.
Logga in på Respons
Här kan du som prenumerant logga in för att ta del av allt material på webben.
Ur samma nummer
-
Konstarterna & medier
Mediernas historia är ingen raksträcka
Mediernas historia – Från big bang till big data Johan Jarlbrink, Patrik Lundell & Pelle Snickars -
Politik & samhälle
Hellre appar och knappar än stål och betong
Sveriges nya miljardärer – Vinnare & förlorare i den nya ekonomin Jon Mauno Pettersson & Erik Wisterberg -
Filosofi & psykologi
Vad det fiktiva våldet gör med oss
Jag gör med dig vad jag vill – Perspektiv på våld och våldsskildringar Torsten Pettersson (red.) -
Tema | Kunskapens nya arenor
Pocketboken gjorde kunskapen till en modern konsumtionsvara
Pocketboken karaktäriserades på 60-talet som ”den största händelsen i vår tid...
Mest lästa recensioner
-
Ekonomi
Ikea marknadsför det svenska folkhemmet
Design by IKEA – A Cultural History Sara Kristoffersson -
Filosofi & psykologi
Frälser de redan frälsta och irriterar de redan irriterade
12 livsregler – Ett motgift mot kaos Jordan B. Peterson -
Filosofi & psykologi
En bok för alla som kantstötts av mätbarhetshysterin
Det omätbaras renässans – En uppgörelse med pedanternas herravälde Jonna Bornemark