
Utställningar som gränsöverskridande medium
I världsutställningarnas tid – Kungahus, näringsliv & medier
Anders Houltz (red.)
Förlaget Näringslivshistoria
204 sidor
ISBN 9789198340952
Denna antologi har ett mediehistoriskt fokus och tar sin utgångspunkt i ett antal arkivfynd som dels dokumenterar svenskt kungligt deltagande i olika utställningar, dels utställarnas arbete med att presentera sina innovationer. Det är en intresseväckande publikation av en tidsbunden kultur. Bokens tillgångar är framför allt det unika bildmaterialet och den mediala kontexten.
Logga in på Respons
Här kan du som prenumerant logga in för att ta del av allt material på webben.
Har Sverige präglat bilden av Norden?
Bilden av norden som en region i olika medier är det lika vidsträckta som vaga ämnet för denna antologi. Det finns intressanta bidrag men helheten övertygar inte. Till det bidrar...
Ur samma nummer
-
I Fokus | Versaillesfreden 100 år
På östfronten en hel del nytt
På östfronten under första världskriget hände det till skillnad från på... -
Filosofi & psykologi
Genom att rikta blicken inåt kunde Burton vända sig utåt
Melankolins anatomi Robert Burton -
Essä
Slutet på tv-dramats lokala särarter?
Vi lever i streamingbolagens storhetstid. Jättar som Netflix, HBO och Amazon... -
Filosofi & psykologi
Urvattnad teknikoptimism
Om framtiden – Mänsklighetens utmaningar Martin Rees (övers. Linn Åslund) -
Konstarterna & medier
Sällsynt skarpsynt originellt original
Bo Grandien – Diktare, reporter, forskare. En minnesteckning. Per Wästberg
Mest lästa recensioner
-
Filosofi & psykologi
Frälser de redan frälsta och irriterar de redan irriterade
12 livsregler – Ett motgift mot kaos Jordan B. Peterson -
Ekonomi
Ikea marknadsför det svenska folkhemmet
Design by IKEA – A Cultural History Sara Kristoffersson -
Filosofi & psykologi
En bok för alla som kantstötts av mätbarhetshysterin
Det omätbaras renässans – En uppgörelse med pedanternas herravälde Jonna Bornemark