På plats

Doug Aitkens: Mirage Gstaad

| Respons 6/2020 | 2 min läsning

På Plats/Sevärt


Jenny Danielsson från konstpodden theartword.com och Calle Ljungström tipsar om konst och upplevelser i vår omvärld.



En lockande hägring i de schweiziska alperna erbjuder verklighetsflykt för den konst-intresserade denna vinter. För att faktiskt uppleva den på plats måste man dock lyckas ta sig till Gstaad i Schweiz snabbare än kvickt. Efter två år på platsen monteras den amerikanske konstnären Doug Aitkens konstinstallation Mirage ner i januari 2021. Konstverket uppfördes som en del av utställningen Frequencies, kurerad av Neville Wakefield och Olympia Scarry.

Öppet sedan februari 2019, till januari 2021.

www.dougaitkenmiragegstaad.com

Det är svårt att ta ögonen från de schweiziska alperna. Redan bergens volym och massa kan kännas överväldigande, och blommar alpängarna kan man lätt se dem som alive with the sound of music.

I denna idylliska miljö utanför Gstaad, en av Schweiz mest exklusiva skidorter där lyxhotell och spaanläggningar dominerar utbudet, har den Los Angeles-baserade konstnären Doug Aitken placerat sitt spegelhus Mirage – en kamouflerad projekttionsyta för drömmar och upplösta gränser.

Hans konstnärskap associeras sedan 1990-talet med stora installationer, som inte sällan pågår över lång tid och involverar allt från filmprojektioner till dansuppvisningar, happenings som skapas platsspecifikt för den omgivande miljön och som erbjuder betraktaren ett annorlunda perspektiv eller uppfattning om platsen. Det är upplevelse- och deltagandebaserad konst, med rötter i så kallad land art.

Mirage lånar proportioner av ett amerikanskt förortshus i ranch-stil. Både den typiska yttre formen och insidan är helt klädd i speglar, dörren står öppen och besökaren kan röra sig fritt runt och inne i byggnaden. Den både gömmer sig i och utgör ett utropstecken i landskapet, en främmande kropp som landat som ett ufo där inget ska finnas.

Innan Mirage intog de schweiziska alperna visades installationen i en motsvarande storslagen miljö i den vidsträckta öknen utanför Palm Springs i Kalifornien.

Mirage gränsar till det kitschiga, den optiska leken talar till vår förtjusning inför yta men samtidigt missar man nog poängen om man avkräver Aitken någon särskild djup tanke. Alla som upplevt bergs- eller ökenlandskap vet hur drabbande de kan vara, hur det egna jaget sätts i perspektiv, och hur var och en själv fyller upplevelsen med innehäll och känsla. Mirage är kanske främst en anledning att ta oss dit, till upplevelsen.

Vem som ansvarar för fönsterputsning av Mirage Gstaad har vi inte lyckats utröna. Det är dock ingen vild gissning att någon måste ha i uppdrag att hålla speglarna blanka, annars blir upplevelsen snabbt tummad och matt. Däremot kan vi rapportera att i varenda video på YouTube glittar reflektionerna av omgivningen perfekt. Ett besök är säkert en häftig upplevelse, men vi konstaterar att ett hus klätt i speglar också gör sig ovanligt bra i digitala media.

Foton: Courtesy of the Luma Foundation

Publ. i Respons 6/2020 700
I FOKUS | Vi vantrivs i välfärden
Relaterat
På plats

Santuario ­Madonna della Corona

I Spiazzi, bara 45 kilometer från Verona och mycket nära Gardasjön, ligger en av de mest lockande och avskilda kyrkobyggnader vi känner till.


Calle Ljungström

Calle Ljungström är art director för Respons. Han har även varit director vid konstgalleriet Christian Larsen i Stockholm. Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa artiklar

  1. I Fokus | Sverige under kriget
    Något har gått snett i den svenska synen på andra världskriget
    Synen på den svenska samlingsregeringens agerande mot Nazityskland har de senaste...
  2. Klassikern
    Tröstlös pessimist, moralist och sann manierist
    Tacitus (cirka 55–120 e. Kr.) skildrade den tid när det kejserliga...
  3. I Fokus | Integrationsdebatt
    De integrationspolitiska utredningarna som kulturkrig
    Invandring och integration har blivit så laddade frågor att många forskare...
  4. I Fokus | Meningslös och menlös forskning
    Refuserad på grund av hudfärg
    Vilka risker finns det när den sociala och politiska aktivismen blir...
  5. Analys/Reportage
    Varför vänstern har så svårt att se antisemitism hos invandrargrupper
    Myten om global judisk makt är antisemitismens kärna. I Sverige har...