På plats

Konst-hype i öknen: Marfa, Texas

| Respons 2/2020 | 2 min läsning

På Plats/Sevärt


Jenny Danielsson från konstpodden theartword.com och Calle Ljungström tipsar om konst och upplevelser i vår omvärld.



Den lilla amerikanska avkroken Marfa i Texas utvecklades under senare delen av 1900-talet till konstnären Donald Judds egen experimentverkstad och en viktig samlingsplats för den moderna konsten. The Judd Foundation med flera driver i dag en ambitiös verksamhet för samtidskonst med verkstäder, utställningsrum och installationer i det vidsträckta landskapet.

Donald Judds konstnärsskap är också aktuellt i en stor retrospektiv utställning på MoMA i New York. På museets hemsida finns spännande bild- och filmmaterial om Judd och Marfa: moma.org/calender/exhibitions/5076

JUDD
The Museum of Modern Art
New York, 1.3 2020 – 11.6 2020

Foto: Douglas Tuck, courtesy of the Chinati Foundation. Donald Judd Art © 2017 Judd Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York

När konstnären Donald Judd (1928–1994) kom till Marfa i Texas i början på 1970-talet var den lilla ökenstaden döende. Den lokala militärförläggningen var nedlagd, huvudgatan låg öde.

Judd sökte sig aktivt bort från konstscenen i New York, där han hade spelat en tongivande roll ända sedan 1950-talet. Hans konstnärskap har sedan blivit ett av de verkligt betydande och tongivande. Judd stormtrivdes, slog ner bopålarna och Marfa förändrades i takt med att konstnären förverkligade projekt och lockade kollegor att arbeta på platsen. Stora markområden och lokaler förvärvades, militärens övergivna hangarer omvandlades till väldiga utställningsrum.

Det kärva ökenlandskapet utövar en sällsam lockelse för besökare. Marfa ligger avsides. Det tar sju timmar att köra från närmaste storstad, Austin.

Florian Holzherr, courtesy of the Chinati Foundation. Donald Judd Art © 2017 Judd Foundation / Artists Rights Society (ARS), New York.

Marfa blev speciellt i kraft av en särskild konstnärlig vision, men under de senaste femton åren har hypen tilltagit; vidunderliga vyer och enorma konstinstallationer i det storslagna landskapet talar till den digitala tiden och sociala mediers sug efter exklusiva visuella upplevelser.

Marfas lockelse som mål för en amerikansk road-trip och för selfies cementerades 2005 när konst och ikonisk kommers sammanfördes i konstnärsduon Elmgreen & Dragsets installation i form av en Prada-kiosk. Den ligger ensam, utan grannar utmed en till synes oändlig asfalterad raksträcka och med milsvid utsikt över det ödsliga landskapet.

Numera erbjuder Marfa boutiquehotell och lokal landningsbana dit välbeställda kan flyga med privatjet.

Vad Donald Judd skulle tycka om utvecklingen låter vi vara osagt. Men hans livsverk lever vidare och tas om hand inom ramen för etablerade institutioner. Det står också klart att Marfa i dag är en prick på kartan dit våra blickar dras.

@ Sue Stokes/Shutterstock
Publ. i Respons 2/2020 675
I FOKUS | Lurande hot mot kunskapsspridning
Relaterat
Analys/Reportage

Vilse i Venedig? Hur du gör för att inte drunkna i en turistkliché

Respons besöker konstbiennalen i Venedig och frågar vad vi har där att göra, varför trängas med de 30 miljoner andra turister som besöker staden under ett år? Är det en...


Calle Ljungström

Calle Ljungström är art director för Respons. Han har även varit director vid konstgalleriet Christian Larsen i Stockholm. Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa artiklar

  1. I Fokus | Sverige under kriget
    Något har gått snett i den svenska synen på andra världskriget
    Synen på den svenska samlingsregeringens agerande mot Nazityskland har de senaste...
  2. Klassikern
    Tröstlös pessimist, moralist och sann manierist
    Tacitus (cirka 55–120 e. Kr.) skildrade den tid när det kejserliga...
  3. I Fokus | Integrationsdebatt
    De integrationspolitiska utredningarna som kulturkrig
    Invandring och integration har blivit så laddade frågor att många forskare...
  4. I Fokus | Meningslös och menlös forskning
    Refuserad på grund av hudfärg
    Vilka risker finns det när den sociala och politiska aktivismen blir...
  5. Analys/Reportage
    Varför vänstern har så svårt att se antisemitism hos invandrargrupper
    Myten om global judisk makt är antisemitismens kärna. I Sverige har...