Politik & samhälle

Kanske ändå inte riktigt som dom andra

Vi blev som dom andra
Maggie Strömberg

Atlas
368 sidor
ISBN 9789173894517

| Respons 3/2016 | Låst recension | 10 min läsning

Maggie Strömberg har tillbringat mycket tid med Miljöpartiets nyckelpersoner och hennes reportagestil är medryckande men stundtals blir inifrånperspektivet störande. Man hade gärna sett mer analys och kommentarer och färre anekdoter. Den dom som miljöpartister själva fäller, att de blivit som andra partier, stämmer inte riktigt.

Berättelser om Miljöpartiet förses gärna med titlar som markerar något slags paradigmskifte: Från miljömissnöjesparti till grön regeringspartner, Från maskrosäng till tuktad rabatt är bara två exempel. Förvandlingen från vildvuxen gräsrotsrörelse till ett parti som blev som ”dom andra” är också det bärande narrativet i Maggie Strömbergs nyutkomna bok om Miljöpartiets långa marsch genom institutionerna. I sexton täta kapitel skildrar hon partiets historia från de aktiviteter som föregick partibildningen 1981 fram till presskonferensen den 24 november 2015, när regeringen presenterade skärpta regler i asyl- och anhöriginvandringen. Åsa Romson hade tårar i ögonen när hon skulle försvara sig inför journalisterna, Gustav Fridolin kallade beslutet för ”skit” i en nyhetssändning senare under dagen. Både kritiker och sympatisörer tycktes överens om att partiet betalar ett högt pris för att sitta i regeringen.


Charlotta Seiler Brylla

Charlotta Seiler Brylla är docent i tyska vid Stockholms universitet. Hon forskar om språk och politik med ett särskilt fokus på svensk-tyska relationer, Tredje riket och DDR. Under de senaste åren har hon också studerat språkbruket hos de gröna partierna i Tyskland och Sverige.​ Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa recensioner

  1. Historia
    Nazisternas försök att mobilisera islam
    Hakkorset och halvmånen Niclas Sennerteg
  2. Filosofi & psykologi
    Frälser de redan frälsta och irriterar de redan irriterade
    12 livsregler – Ett motgift mot kaos Jordan B. Peterson
  3. Ekonomi
    Ikea marknadsför det svenska folkhemmet
    Design by IKEA – A Cultural History Sara Kristoffersson
  4. Filosofi & psykologi
    En bok för alla som kantstötts av mätbarhetshysterin
    Det omätbaras renässans – En uppgörelse med pedanternas herravälde Jonna Bornemark