
Skilsmässan mellan partier och medier bäddar för populism
Svenska väljare
Henrik Oscarsson & Sören Holmberg
Wolters Kluwer
398 sidor
ISBN 9789139115144
Henrik Oscarssons och Sören Holmbergs bok är en gedigen och innehållsrik undersökning med fokus på valet 2014. Den har många förtjänster och innehåller tankeväckande resultat, men en begränsning är att den inte utnyttjar några mediestudier. Den akademiska specialiseringen har medfört att valforskning och medieforskning har gått skilda vägar, vilket också kan ses som en metafor för det politiska landskapet i Sverige i dag, där partier och medier lever åtskilda. Länken mellan väljare och valda har försvagats, vilket gynnar framför allt populistiska partier.
Den pågående valrörelsen inför det amerikanska presidentvalet tilldrar sig berättigat intresse, men för en statsvetare går det ändå inte upp mot 1940. Inte för att valet detta år var särskilt spännande eller överraskande. I skuggan av världskriget återvaldes Franklin D. Roosevelt mot den republikanske motståndaren Wendell Willkie.
Logga in på Respons
Här kan du som prenumerant logga in för att ta del av allt material på webben.
Ur samma nummer
-
Klassikern
Svensk pionjär i den ekologiska vändningen – Fascinerande historiskt dokument om hur den moderna miljömedvetenheten formades
Det är nu femtio år sedan Rolf Edbergs bok Spillran av... -
Krönika
The Times They Are a-Changin’
Populism används flitigt i debatten, ofta som skällsord, men vad menar... -
Historia
Svensk antikvetenskap har ett värde även på hemmaplan
Klassisk filologi i Sverige Eric Cullhed & Bo Lindberg (red.)
Mest lästa recensioner
-
Filosofi & psykologi
Frälser de redan frälsta och irriterar de redan irriterade
12 livsregler – Ett motgift mot kaos Jordan B. Peterson -
Ekonomi
Ikea marknadsför det svenska folkhemmet
Design by IKEA – A Cultural History Sara Kristoffersson -
Filosofi & psykologi
En bok för alla som kantstötts av mätbarhetshysterin
Det omätbaras renässans – En uppgörelse med pedanternas herravälde Jonna Bornemark