Essä

Drömfabriken har vaknat upp till en ny geopolitisk världsordning

| Respons 6/2019 | Låst artikel | 12 min läsning

Med tanke på strikta censurregler och en egen filmproduktion som länge fokuserade på politisk och nationalistisk propaganda är det kanske förvånande att Kina i allt högre grad investerar i Hollywoodproduktioner. Men bakom satsningarna i den amerikanska filmindustrin finns politiska motiv, säger filmvetaren Hynek Pallas i en intervju med journalisten Carl Ahlström, som även talat med en producent med erfarenhet av finansiering från kinesiskt håll.

Publ. i Respons 6/2019 664
I FOKUS | Integrationsdebatt

Carl Ahlström

Carl Ahlström är journalist och filmkritiker.

Läs alla texter

Ur samma nummer

Mest lästa artiklar

  1. Klassikern
    Tröstlös pessimist, moralist och sann manierist
    Tacitus (cirka 55–120 e. Kr.) skildrade den tid när det kejserliga...
  2. I Fokus | Sverige under kriget
    Något har gått snett i den svenska synen på andra världskriget
    Synen på den svenska samlingsregeringens agerande mot Nazityskland har de senaste...
  3. I Fokus | Integrationsdebatt
    De integrationspolitiska utredningarna som kulturkrig
    Invandring och integration har blivit så laddade frågor att många forskare...
  4. Analys/Reportage
    Varför vänstern har så svårt att se antisemitism hos invandrargrupper
    Myten om global judisk makt är antisemitismens kärna. I Sverige har...
  5. I Fokus | Meningslös och menlös forskning
    Refuserad på grund av hudfärg
    Vilka risker finns det när den sociala och politiska aktivismen blir...